Agilné plánovanie osobného života?

Agile in personal life

Ako softvérový vývojár sa pravidelne v práci stretávam s agilným plánovaním a vývojom, ktoré má určite svoje vývhody aj nevýhody. Dlhšie som sa zaujímal o to, či sa dajú podobné princípy preniesť aj do osobného života. Venoval som tomu trocha času a isté obdobie skúšania rôznych alternatív až do chvíle, kedy som našiel niečo agilné a nie prísne korporátne zároveň.

Na to, aby som mohol v osobnom živote fungovať aspoň ako tak agilným spôsobom, potreboval som najprv upratať bežné činnosti, ktorým sa musím pravidelne tak či tak venovať. Ešte lepšie je ich čo najviac zautomatizovať, no s realistikým pohľadom – nie všetko sa dá.

Organizácia týždňa

Na to som si veľmi obľúbil aplikáciu Wunderlist. Ide o klasický todo list, ktorý si ma narozdiel od konkurencie získal hneď z niekoľkých dôvodov:

  • Jednotlivým todo položkám je možné určiť dátum splnenia a tak si ich vlastne rozložiť v čase.
  • Položky je možné nastaviť ako opakujúce sa. Ak danú úlohu urobím, môžem ju pokojme odškrtnúť a zo zoznamu úloh pre daný deň zmizne. Na pozadí sa však automaticky vytvorí napríklad o mesiac znova. Ideálne, ak niečo potrebujete vykonávať pravidelne a potrebujete to pripomenúť.
  • Na vyššie spomínanú vec by mohli poslúžiť aj opakujúce sa udalosti v kalendári, no naproti takému riešeniu ma Wunderlist 2 výhody – ak úlohu urobím, môžem ju odškrtnúť a už ju daný deň nemám na očiach. No hlavne ak ju kvôli niečomu v daný deň nestihnem urobiť, mám ju na očiach aj nasledujúci deň. Kalendár sa však v čase posunie a už mu danú úlohu nezobrazuje (resp. nie tam, kde by som ju potreboval vidieť – v aktuálny deň).
  • V základe obsahuje dynamické priečinky “Dnes” a “Týždeň”, pomocou ktorých sa dá jednoducho získať nadhľad nad prácou, ktorú by som mal v dané časové obdobie urobiť.
  • Ľahko ovladáteľné aplikácie ako pre mobil, tak aj pre počítač, spolu s bezproblémovou synchronizáciou a ideálnou integráciou do operačných systémov (notifikačné centrá ios/os x).

Takto som si veľmi jednoducho upratal pravidelne opakujúce sa udalosti v rámci týždňa. Pravidelne si tam pridávam aj jednorázové veci, ktoré sa objavujú a ktoré potrebujem riešiť – a teda klasické todo. Avšak na každú nedeľu mám nastavenú opakujúcu sa udalosť a to naplánovanie nasledujúceho týždňa. Pomocou karty “Týždeň” vidím, čo ma čaká nasledujúci tyždeň už automaticky. K tomu podľa množstva ostatného voľného času pridám ešte ďalšie veci, ktorým sa chcem venovať. Vo výsledku tak dostávame v pravom slova zmysle agilne plánovanie s dĺžkou iterácie práve jeden týždeň.

Plánovanie za horizontom týždňa

 

Avšak čo s vecami, ktoré sa v rámci jedného týždňa nedajú stihnúť? Na to sa mi osvedčila aplikácia Trello. V nej mám vytvorený jeden hlavný board 2016, v ktorom mám 12 listov – jeden pre každý mesiac roka. V každom liste mám následne popridávané karty symbolizujúce menšie projekty alebo časti väčších, ktorých sa chcem venovať.

Tieto karty následne predstavujú jedno až dvoj týždenné obdobie a preto pre jeden list/jeden mesiac ich mám v priemere pridané len 2 alebo 3. Dôležité je povedať, že pri rozhodovaní, čo všetko sa “v rámci jednej karty dá stihnúť” som pracoval s odhadom, že na jeden týždeň môžem rátať so zrhuba 25 hodinami práce – po večeroch po práci + víkendy. Tu netreba zabúdať na to, že uberáme zo svojho voľného času mimo práce a ten nie vždy chceme obetovať na ďalšiu prácu. Preto treba prihliadať na to, že prídu obdobia, kedy budeme jednoducho prokrastinovať alebo riešiť iné, neočakávané problémy.

Pri mojom plánovaní roku 2016 som sa tieto skutočnosti snažil brať do úvahy a plánovať tak prácu aj tak, aby som počas roka postupne dosiahol to, čo reálne chcem, no zároveň, aby som mal aj dostatok času na relax, zábavu a iné skutočne voľnočasové aktivity. Vo výsledku keď si plánujem nadchadzajúci týždeň no Wunderliste, tak po roztriedení základných úloh nahliadnem do Trella a vyberiem si doplnkové úlohy na základe môjho dlhodobého plánu.

Po zhruba 10 mesiacoch fungovania na tejto kombinácií môžem pokojne zhodnotiť, že je to pre mňa vhodný pomer medzi organizovaním každodenných činností a dlhodobým ťahom na bránku pri väčších projektoch. A ako si svoj osobný život organizujete vy? Používate tiež nejaké agilné metodiky alebo nechávate všetko plynúť voľne prúdom?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *